Volgens de richtlijnen van ICANN (RAA 2013), zal vanaf heden bij nieuwe registraties, verhuizingen en aanpassingen aan houder/registrant of houder/registrants emailadres van gTLD’s (o.a. com/net/org/biz/info domeinnamen) een automatische verificatie email worden verzonden welke moet worden bevestigd. Let op, dit is geen spam!
Deze email wordt wordt gezonden aan het houder/registrant emailadres, en moet binnen 15 dagen worden bevestigd middels klikken op de activatielink in de email. Deze bevestiging is noodzakelijk. Bij uitblijven van een bevestiging zal de domeinnaam na 15 dagen ‘inactive’ worden, en zullen zowel website als e-mail onder deze domeinnaam niet meer bereikbaar zijn via het internet!
Vragen en antwoorden:
Q: Wat gebeurt er als een domeinnaam ‘inactive’ wordt:
A: De domeinnaam wordt dan technisch onbereikbaar, zowel uw website als eventueel e-mail onder die domeinnaam.De domeinnaam wordt niet opgeheven. Nadat de validatie-email aan de houder is bevestigd, zal domeinnaam en alle bijbehorende diensten weer actief worden.
Q: Wat kost heractivatie voor een ‘inactive’ geworden domeinnaam?
A: Aan heractivatie zijn geen kosten verbonden.
Q: Waarheen wordt de verificatie-email gezonden?
A: Dit bericht wordt altijd naar het emailadres van de (nieuwe) houder gezonden.
Q: Vindt er ook verificatie plaats bij alleen aanpassen van adres of postcode/plaats van de houder/registrant?
A: Nee, verificatie gebeurt enkel indien de naam van de houder wijzigt, of het houder emailadres. Overige gegevens kunnen zonder validatie worden gewijzigd.